Booktok

Rad učenice Dorotee Sudar pohvaljen je u kategoriji novinarskih radova na međunarodnom natječaju Bogatstvo različitosti.

Uvriježen je stav da društvene mreže odvlače mlade od čitanja. TikTok dokazuje upravo suprotno.

Možda mislite da je Tik Tok dosadna aplikacija i puna hejterskih komentara. Neki pak misle da služi samo za zabavu. Ali ima ona i svojih dobrih strana. Puno tinejdžera danas ne zna kako se ,,skinuti“ s društvenih mreža, ili bolje rečeno kako živjeti bez njih. Istražujući,  shvatili smo kako i Tik Tok može pomoći.

#BookTook

Postoje dvije Britanke, 15-godišnja Mireille i njezina 13-godišnja sestra Elodie koje su pokrenule hashtag pod nazivom #BookTok, koji ima 21 milijardu pregleda. Na TikToku pojavila se nova vrsta influencera, a to su BookTokeri, a oni snimaju razne videozapise o knjigama. Neki od videa prikazuju kako mlade žene i djevojke snime emocije/reakcije tijekom čitanja knjige, neke BookTokerice govore o tome što se događa u određenoj knjizi, neki videi prikazuju odnose između likova. BookTokeri predstavljaju njima najdraže knjige i daju savjete koje su knjige najbolje da postignu to da se zaljubite u čitanje. Spomenute Britanke počele su snimati u vrijeme pandemije i karantene. Naime, one su bile ljubiteljice čitanja i bilo im je dosta kako ih u školi ismijavaju zbog toga. Željele su s nekim podijeliti svoje emocije i ispričati svoje dojmove o knjigama. I zato su izabrale književnost. Kada su objavile svoje videe, dobile su puno podrške i puno pratitelja. Danas ih prati 300.000 ljudi. Morale su otvoriti profil kako bi komentirale omiljene knjige i likove sa svojim pratiteljima.

Hit nakon sedam godina

Ne možete vjerovati da BookTok prodaje knjige, a jedna od najpopularnijih je roman Lažljivci autorice E. Lockhart. Nakon 7 godina otkada je izdana, došla je na popis najprodavanijih knjiga New York Timesa. Autorica je bila izjavila kako nije imala pojma zašto se knjiga toliko prodaje, dok joj djeca nisu javila da se toliko brzo prodaje zato što je postala popularna diljem Tik Toka. Isto se dogodilo s djelom Ahilejeva pjesma. Izdana je 2012, a knjiga je doživjela veliki uspjeh i popularnost godinama kasnije zbog TikToka, a čak je prevedena na razne jezike diljem svijeta (naravno i hrvatski) i osvojila je nekoliko nagrada tek kad je ušla u #BookTokeri, i dospjela je na istu onu listu najprodavanijih knjiga New York Timesa. A to je primijetila Millerina izdavačka kuća Ecco iz koje su rekli da se ta knjiga danas prodaje u par desetak tisuća komada MJESEČNO. BookTok je u stanju utjecati na milijun ljudi koji će ju početi čitati i potaknut će vas da zavolite čitanje.

TikTok me natjerao da čitam

Čak u nekim knjižarama na polici stoje knjige s hitovima s TikToka. Penguin Random House I Goodreads na svom webu imaju listu preporuka  knjiga pod naslovom “TikTok Made Me Read It”. A američki lanac knjižara Barnes&Nobles na svom web shopu imaju BookTok kategorije koje su prepune. I eto primjera da nas jednom društvene mreže mogu ne samo odvući od čitanja. nego nas mogu čak navući na čitanje.

Dorotea Sudar

 

Komentari