Štrajk iz učeničke perspektive

Tekst koji slijedi iznosi mišljenja autorice i učenika koji su tom prigodom intervjuirani. Uskoro donosimo i tekst o štrajku iz perspektive učitelja.

Što je uopće štrajk? Evo kako je ova imenica definirana u online rječniku Hrvatski jezični portal

štrajk – organizirana kolektivna obustava rada radi ostvarenja ekonomskih i socijalnih zahtjeva radnika poslodavcu [prekinuti štrajk; proglasiti štrajk; stupiti u štrajk; biti u štrajku]

„Nismo birali štrajk! Gdje su naša prava?“

Štrajk prosvjetara traje već 16 dana i uskoro ulazimo u treći ciklus cirkularnog modela štrajkanja. Naime, štrajk je započeo još 10. listopada i iako su svi učenici ispočetka bili ushićeni zbog nenastavnoga dana, ovo odlazi predaleko! U Gradu Zagrebu učenici su imali već četiri „slobodna“ dana, ali čini se kako se na tome ne staje. U srijedu, 6. studenoga održat će se 3. po redu kolektivni štrajk koji će ovaj put biti popraćen i prosvjedom nastavnika na Markovom trgu.

Kada se po prvi put po školi pročulo da je za sutradan (10. listopada) najavljen štrajk nastavnika, mnogi su učenici bili sretni zbog slobodnog dana, iako mnogi nisu znali zašto profesori zapravo štrajkaju. Učenici su s veseljem prihvatili i ostale dane štrajkanja sve dok se nije počelo razgovarati o nadoknadi istih. U početku nije bilo potrebe nadoknaditi jedan ili čak dva dana štrajkanja, no kako se čini, štrajk bi zbog velikog odaziva, mogao potrajati puno duže, što povećava broj izgubljenih sati koje treba nadoknaditi.

„Bila sam sretna kada sam čula da zbog štrajka nema škole sve dok nisam shvatila koliko ćemo gradiva morati nadoknaditi.“

Lana Hrenović, 8.d

U početku razgovora o nadoknađivanju sati, prva opcija bila je – odlazak u školu subotom, što se naravno nije svidjelo većini učenika. Kao razlog negodovanja, učenici su objasnili da je subota dan odmora, dan koji žele povesti s obitelji i prijateljima, a ne ići u školu.

Druga opcija, koja je vrlo vjerojatnija jest skraćivanje zimskih, proljetnih ili ljetnih praznika. Školska godina 2019./2020. traje do srijede 17. lipnja, te je trebala biti produžena do petka 19. lipnja, što učenicima i nije toliko smetalo. Problem je u tome, kao što sam već spomenula, da se ne zna koliko će štrajk još trajati, što znači da nam neće biti dovoljna samo dva dana nadoknade. Zatim se tu razgovaralo i o skraćivanju zimskih praznika što je još više razbjesnilo učenike.

„Radije bih išla u školu subotom, a da imam više praznika, iako, što se mene tiče, ne bih nijedno ni drugo htjela.“

Leona Radeka, 8.c

Da razjasnimo, učenici u potpunosti podržavaju profesore u traženju svojih prava koja i zaslužuju jer bez nastavnika ne bi bilo nijednog zanimanja u Hrvatskoj, ali gdje su onda naša prava, prava na praznike, odmor?

„Nikada nismo birali štrajk! U redu je da se profesori bore za svoja prava, ali zašto to rade preko naših leđa, zašto mi moramo zbog toga ispaštati?“

Katarina Baltić, 7.e

„Podržavam profesore u štrajku sve dok nam ne oduzimaju praznike ili subote. Mogli bismo imati dodatne sate radnim danima, ali danima kada je naše vrijeme za odmor mislim da ne bismo trebali ići u školu.“

Mia Šarlija, 8.c

„Mislim da profesori zaslužuju veće plaće jer se jako trude oko učenika.“

Magdalena Ćorić, 4.c

Školarci su se počeli javljati i boriti se za sebe preko društvenih mreža gdje su objave s hashtagom #štrajkučenika sve popularnije.
„Zbog svog gradiva koje će biti propušteno, bit će naravno i nedovoljnih ocjena, a tko je kriv? Kriv je učenik jer nije naučio“ – rekao je mladi youtuber Dario Oreški, koji je na svom YouTube kanalu objavio video ZAUSTAVIMO ŠTRAJK! #štrajkučenika.

Iako definicija štrajka u kojoj je jasno da bi netko tko štrajka trebao biti radnik, odnosno zaposlen, donosimo mišljenja učenika o učeničkom štrajkanju (op. glavne urednice Dijane Požgaj)

„Ako bi došlo do štrajka učenika sudjelovao bih, ali to se vjerojatno neće dogoditi jer mi to jednostavno ne možemo organizirati.“

Jan Skazlić, 8.d

„Ne želim i ne bih išao u štrajk učenika ako dođe do toga.“  – rekao nam je Sven Židak, predstavnik Učeničkog vijeća.

Iako su mišljenja podijeljena, štrajk učenika postaje sve ozbiljnija tema, koju ne treba shvaćati kao šalu.
Dokad će štrajk trajati i hoće li nastavnici postići svoj cilj još ne znamo, ali znamo da učenici neće mirno sjediti dok im oduzimaju praznike. Borit ćemo se za svoja prava!

Na kraju donosimo još neke izjave naših učenika vezane uz ovu temu:

„Radije bih išla u školu subotom nego da mi skrate praznike.“

Magdalena Ćorić, 4.c

„Ako bismo morali, ne bi mi bio problem kada bi nam skratili praznike. Bolje to, nego da idemo u školu subotom.“

Lana Hrenović, 8.d

„Mislim da se profesori trebaju boriti za svoja prava sve dok to ne utječe previše na nas učenike.“

Katarina Baltić, 7.e

„Mislim da učitelji zaslužuju veće plaće jer puno rade.“

Angelina Grgić, 2.c

„Kada sam prvi put čula da se štrajka, bila sam vesela jer je to značilo dan bez škole, no sada, kada se to nastavlja, shvaćam da će nam oduzimati praznike zbog toga.“

Leona Radeka, 8.c

„Ako profesori imaju pravo na štrajk, imaju ga i učenici. Definitivno bih išao u štrajk učenika!“

Fran Popović, 7.e

„Podržavam profesore u štrajku, ali ne podržavam dio gdje će nam oduzimati praznike ili ćemo ići subotom u školu.“

Jan Skazlić, 8.d

 

Martina Baltić

Komentari