Naše učiteljice u Valenciji na tečaju Zero waste school

Nastavlja se edukacija učitelja naše škole u sklopu Erasmus akreditacije (Projekt 2024-1-HR01-ka121sch-000209703) u sklopu koje su učiteljice Matea Josić i Đurđica Culjak sudjelovale na strukturiranom tečaju koji provodi Teacher Academy Europass. Kako je jedan od ciljeva „Degrowth“ („odrast – akademski i društveni pokret koji kritički gleda na koncept rasta bruto domaćeg proizvoda kao mjere ljudskog i gospodarskog razvoja“) i „Zero waste“ (nulta stopa otpada) kojim se zagovara smanjenje ukupne potrošnje kako bi se stvorilo održivije društvo, učiteljice su pronašle u Valenciji sadržajan tečaj Zero waste School koji objašnjava navedene koncepte.

Predstavljanje naše škole i programa Eko škola

U Valenciji smo provele tjedan dana, od kojih 5 na tečaju, za vrijeme kojeg smo upoznale i razmjenjivale znanja i iskustva s kolegama iz Litve, Estonije, Rumunjske, Švedske i Irske te voditeljem tečaja iz Italije.
Prvi dan tečaja bio je rezerviran za upoznavanje s kolegama, planom i programom rada, zadacima koji nas očekuju. Poslušale smo prezentacije kolega i kroz njihove priče prošetale zemljama i gradovima iz kojih dolaze. U svojoj prezentaciji predstavile smo našu domovinu s fotografijama njenih prirodnih i kulturnih bogatstava, Grad Zagreb, te našu školu i ukratko svoja zanimanja i profesionalne interese. Najviše pažnje posvetile smo aktivnostima naših eko grupa, aktivnostima koje provodimo kao Međunarodna eko škola. Bile smo ponosne kad su kolege polaznici tečaja pokazali interes i tražili nas da ih pobliže upoznamo kako se i oni mogu uključiti u aktivnosti  Foundation for Environmental Education (FEE) organizacije. Na kraju smo trebali sažeto opisati svoju školu, dodati poveznicu na web stranicu i napisati očekivanja od predstojeće edukacije ta to postaviti na Padllet.

Prekrasna Valencija

Drugi dan organizatori su nam omogućili dvosatno razgledavanje stare gradske jezgre Valencije uz stručnog vodiča. Krenuli smo od glavne gradske tržnice, koja je jedna od najvećih u Europi. Izrađena je u 19. stoljeću do kada je bila tržnica na otvorenom, prepoznatljivog je modernističkog dizajna poznatog kao Valencian Art Nouveau.  Nasuprot tržnice nalazi se La Lonja de la Seda de Valencia.

Lonja de la Seda

Riječ je o arhitektonski iznimnoj zgradi posebne ljepote koja je nalik na sakralne građevine kasnogotičkog doba, no njena svjetovna namjena bila je trgovina svilom, odnosno trgovačka postaja za trgovinu svilom.  Ljepota same građevine govori o bogatstvu kulture i trgovačkoj moći Valencije u povijesti. Jedna od turističkih stanica koje smo posjetili su u očuvana srednjovjekovna vrata grada Tornjevi Serranos.

Torres de Serranos

Nekoć jedan od ulaza u grad Valenciju sa strane rijeke Turije, a danas spomenik kulture otvoren za turističke posjete koji pruža iznimnu panoramu Valencije. Posjetili smo  nekadašnje Sveučilište u centru stare gradske jezgre koje danas služi kao kulturni centar, okrugli trg ispred crkve Santa Catalina, zgradu Muzeja keramike koja je primjer impresivnog kićenog pročelja u rokoko stilu. Posebnost Valencije su murali na zidovima zgrada koji svjedoče o podržavanju moderne ulične umjetnosti koja fantastično funkcionira u sinergiji s prekrasnom arhitekturom iz prošlosti. Posjetili smo i katedralu u Valenciji koja je izniman primjer arhitekture koja spaja elemente rimske arhitekture, islamskog nasljeđa i gotike, romanike, renesanse, baroka i neoklasicizma, što je čini monumentalnim primjerom bogate povijesti grada.

katedrala u Valenciji

Škola ukrašena otiscima dlanova djece

Istog dana poslijepodne posjetili smo jednu zanimljivu osnovnu školu na obali Valencije uz plažu. Dočekao nas je ravnatelj škole u sklopu koje je i vrtić.

dvorište škole

Škola i vrtić imaju veliko dvorište u kojem se nalaze igrališta, mala učionica na otvorenom, visoke gredice u kojima uzgajaju začinsko bilje te školski vrt čije plodove koriste u školskoj kuhinji, glazbena učionica na otvorenom s instrumentima izrađenim od otpadnih materijala te pozornica za priredbe. Ravnatelj škole je kao glavni cilj istaknuo sadnju drveća koju su već započeli čije krošnje bi stvorile hlad i omogućile održavanje što više boravka na otvorenom posebno početkom i krajem ljeta zbog tople mediteranske klime. Škola se nalazi u siromašnom dijelu grada gdje pretežno žive useljenici, bave se protuzakonitim aktivnostima te se ravnatelj trudi raznim sadržajem privući i uključiti u aktivnosti što više djece te ih maknuti s ulice.

učionica na otvorenom

Zanimljivost je da na zidu škole svoje otiske dlanova ostavljaju učitelji koji su radili u školi, a na zidovima ograde učenici koji su pohađali školu. Nakon posjeta školi prošetale smo poznatom pješčanom plažom Malvarrosa,glavnom plažom u Valenciji, gdje je puno mladih ljudi odmaralo, družilo se, a neki su se čak i kupali što je za nas nevjerojatno drugoj polovici studenog.

Učenje na terenu

naše učiteljice uče izvan učionica

Prednost ovog tečaja je dosta praktičnog rada te smo idući dan proveli u parku Turija gdje smo određivali zadane biljne vrste digitalnim alatima za determinaciju biljaka. O odabranoj biljci trebali smo istražiti zanimljivosti i izvijestiti grupu. Nakon povratka u učionicu upoznali smo se s digitalnim alatom karti u koje smo ucrtavali pronađene biljke.
U četvrtak je predavanje započelo zanimljivom igrom Goosechase Experiences tijekom koje smo u okolici zgrade tečaja po zadatku pronalazili mjesta vezana za Zero-waste (spremnik za odlaganje ulja, najjeftinije iznajmljivanje bicikla, osobu koja nosi platnenu ili papirnatu vrećicu i sl.). Ovo nam se čini kao originalna ideja zadatka za terenske nastave. Nakon proglašenja pobjednika koji je sakupio najviše bodova u najmanje vremena, radili smo u digitalnoj aplikaciji i sami izradili sličan zadatak te smo u drugoj digitalnoj aplikaciji za izračunavanje našeg ekološkog otiska osvijestili kolik je naš osobni utjecaj na okoliš, što je također primjenjivo na naše učenike.

4 R motiv Valencije

Petak je bio zadnji dan tečaja koji smo započeli glasanjem za najbolju ekološku fotografiju koju smo trebali snimiti tijekom boravka u Valenciji. Zadatak je bio da fotografirati motiv Valencije koji sadrži 4R (Refuse, Reduce, Reuse and Recycle). Zatim smo za rastanak jedni dugima uputili riječi zahvale, dojmova, poklona u znak sjećanja, na način da smo ime osobe kojoj ćemo se osobno obratiti izvukli već prvi dan. Potom smo se upoznali sa još nekim ekološkim igrama na ploči (fizičkoj ii virtualnoj) kojima možemo obogatiti našu nastavu i ostale školske aktivnosti. Nakon zajedničkog fotografiranja, pozdravljanja, razmijenili smo kontakte s nadom za neki budući susret.

 

Futuristički dio Valencije

U subotu smo prijepodne iskoristile za kupnju suvenira, a veći dio dana provele smo u novom dijelu Valencije. Ovaj iznimni kompleks futurističkog izgleda dizajnirao je arhitekt Santiago Calatrava, a dovršen je 2005. godine. Sadrži kulturne i turističke atrakcije, uključujući Palau de les Artes (velika koncertna dvorana), gradski muzej znanosti, Hemisferic i Umbracle. Posjetile smo Oceanografic, jedan od najvećih europskih akvarija s puno egzotičnih i sredozemnih morskih organizama.

moderni dio Valencije

Muzej znanosti je vrlo interaktivan, u njemu se više igra i eksperimentira nego što se razgledava. Posebno je impozantna „Šuma kromosoma” – eksponat u kojem su uz modele kromosoma od nekoliko metara prikazani vrlo detaljni opisi, ilustracije, igre obilježja ali i bolesti za koje su odgovori geni smješteni na pojedinim kromosoma. Dio kompleksa je i park L`Umbracle pun palmi i raznih biljaka koji je zapravo krov modernog parkirališta.
Nastojale smo svoje španjolsko iskustvo produbiti kroz isprobavanje nacionalne kuhinje, pa smo isprobale neke od prepoznatljivih jela – churrose s vrućom čokoladom, empenade, patats bravas i nezaobilaznu valencijsku paellu.
Kao posebno iskustvo istaknule bismo još prisustvovanje predstavi flamenca – tradicionalnog španjolskog plesa i glazbe, koji je bio uzbudljivo iskustvo koje bismo svakako preporučile svim turistima.
Kako je Valencija nekoliko tjedana prije našeg dolaska bila pogođena golemim poplavama bile smo svjedoci prosvjeda zbog nezadovoljstva stanovnika gradskom vlašću. Prosvjedi su bili mirnog karaktera što svjedoči o građanskoj kulturi Španjolaca koja nas je i općenito impresionirala.

Iskustvo koje će oplemeniti naš rad

Naše španjolsko iskustvo bilo je iznimno ugodno. Dojmovi koje smo ponijele sa sobom su zaista bogati divljenjem prema gradu Valenciji i kulturi Španjolske, znanje stečeno na tečaju je uistinu vrijedno i zasigurno ćemo njime oplemeniti svoj profesionalni rad, a nadamo se i profesionalni rad naših kolega.

 

Matea Milec i Đurđica Culjak

Komentari