Ove godine se i naša škola uključila u Tjedan globalnog obrazovanja koji se održavao od 18. do 24. studenog pod motom ,,Povezani ljudi za uključiv planet”. Tjedan je svjetska kampanja koju provode Centar „Sjever-Jug“ Vijeća Europe i Mreža Tjedna globalnog obrazovanja čiji je član Centar za mirovne studije. Cilj Tjedna je podizanje svijesti o globalnom građanskom obrazovanju kao alatu za solidarnost, promjene i doprinos održivom, mirnijem i pravednijem svijetu. Pridružili smo se Tjednu nizom raznovrsnih aktivnosti pod zajedničkim nazivom VRTuljak promjene. Sve ove aktivnosti u skladu su i s ciljem Erasmus akreditacije naše škole (* odrast i Zero waste koncept).
Učenici Eko grupe i učenici 4. razreda s njihovim učiteljem Vladom Kašnarom, posijali su sjemenke raznog povrća u visoke gredice. Projektu su se priključili i učenici boravka s njihovom učiteljicom Mateom Josić koji su uz gredice izradili i postavili hotele za kukce.
Opisali su građu kukaca i mimikriju, s obzirom na to da su kukci vrlo važni u suživotu s biljkama. Cilj svega ovoga je potaknuti učenike na to da jedu lokalno i sezonski zbog čega smo izradili i jedan letak kojim se objašnjava zašto je taj princip jako važan. Jedući takvu hranu jako pazimo na okoliš zbog toga što se ne plaća promet. Tijekom prometa i prijevoza takvog povrća se ne onečišćuje okoliš fosilnim gorivima. Isto je jako bitno potaknuti domaće OPG-ove na uzgoj i na prodaju, čime se pomaže i ekonomija, a također smo naučili jedan novi izraz ,,lokavore” – to su ljudi koji isključivo jedu samo lokalnu hranu.
Osim tog letka učenici Eko grupe uz mentorstvo prof. Đurđice Culjak su još opisali i biljke koje smo zasijali, znači to su poznate zimske povrtne kulture kao što su zelena salata, rikula, blitva, špinat i posadili smo lukovice luka. Pratit ćemo nadalje njihov razvoj, održavati hotel za kukce i nadati se ukusnim proizvodima zime.
Komunikacijska ploča za uključivi vrt
Učenici 6. a razreda na Satu razrednika s razrednicom Dijanom Požgaj osmislili su i izradili komunikacijsku ploču.
Komunikacijske ploče predstavljaju poseban način korištenja podržane komunikacije namijenjen djeci i osobama koje se suočavaju s komunikacijskim izazovima. Ove ploče su oblik niskotehnološke podržane komunikacije. Djeca koja ne razumiju jezik ili ne mogu komunicirati verbalno koriste simbole kako bi izrazila svoje želje, potrebe ili komentirala okolinu. Ova vrsta podržane komunikacije također promiče inkluzivnost za sve roditelje i djecu s komunikacijskim izazovima.
Potpomognuta komunikacija uključuje korištenje različitih simbola kao zamjenu ili nadopunu nedovoljno razvijenom govoru. Komunikacijske ploče su posebno korisne kod kompleksnih komunikacijskih potreba te služe kao alat za razvoj komunikacijskih vještina ili potpuna zamjena za govornu komunikaciju.
Osobe koje koriste potpomognutu komunikaciju obuhvaćaju djecu i odrasle s poremećajem iz spektra autizma, cerebralnom paralizom, intelektualnim teškoćama, višestrukim teškoćama, genetskim sindromima, oštećenjem sluha i sličnim stanjima koja mogu otežati ili potpuno onemogućiti govor. Komunikacijske ploče su dizajnirane kako bi poticale komunikaciju u skladu s interesima i potrebama djeteta, pružajući mu izbore, a jezik (simboli) se koristi u socijalne svrhe.
Budući da se komunikacijske ploče izrađuju za razne komunikacijske situacije, mi smo odlučili izraditi ploču koja bi pomogla u komunikaciji prilikom vrtlarenja te smo se na taj način pridružili Eko grupi iz PŠ Vugrovec, budući da su oni povodom Tjedna globalnog obrazovanja sadili sezonsko bilje. Učenici su odabrali 24 pojam te je svatko od njih pronašao odgovarajući slikovni komunikacijski simbol koji prikazuje odabrani pojam.
Zatim su ih na papirićima su ih nacrtali. Nakon toga smo ih skenirali i uredili u računalnom programu, dodali im tekst i poslali na tiskanje u tvrtku Pozor. Tiskanje dviju ploča financirao je Centar za mirovne studije. Naš domar, gospodin Stjepan izradio je okvir i postolje te su ploče postavljene u vrt pored MŠ Kašina i pored vrta s gredicama u PŠ Vugrovec.
Djeluj lokalno, misli globalno
Mali knjižničari su uključeni u projekt Zelene knjižnice. Imali su zadatak fotografirati divlja odlagališta otpada u okolici škole u Vugrovcu i šire. To su učinili članovi Eko grupe i Mali knjižničari iz Vugrovca. Nakon toga su proučavali izvore na internetu, točnije koji je postupak prijave divljih odlagališta otpada. Zatim su tražili podatke i napravili su, uz pomoć knjižničarke Katarine Jukić izložbu tih fotografija i prezentaciju koju možete pogledati na poveznici na YouTubeu.
Prezentacija je poslana svim razrednicama naše škole kako bi svi ostali učenici postupak prijave i sanacije divljih odlagališta i zašto je to važno. Izložba je postavljena u holu škole u Vugrovcu, a sljedeći korak bio je napraviti kartu divljih odlagališta ovoga područja u kojoj su mapirali divlja odlagališta koja su pronašli i fotografirali. Važno je osvijestiti da su divlja odlagališta opasna, ali zajedničkim djelovanjem možemo očistiti naš grad i očuvati prirodu. Cilj ove akcije bio je prepoznati problem i aktivno djelovati u školi i zajednici.
U svijetu kukaca
U sklopu tjedna globalnog obrazovanja učenici 2. razreda produženog boravka u Vugrovcu bavili su se projektom u svijetu kukaca. Kao početak projekta najprije su imali prezentaciju i radionicu o općenitim informacijama o kukcima. Likovna radionica anatomija kukaca bazirala se na crtežu prema promatranju. Treća aktivnost bila je jedno predavanje ,,Zašto su nam kukci važni i kako ih možemo očuvati”. U sklopu toga izrađivali su učenici hotel za kukce. Sljedeća aktivnost bila je mimikrija u svijetu kukaca. Imali su prezentaciju, predavanje, a nakon nje sjedila je likovna radionica, slikanje u akvarel tehnici mimikrije u svijetu kukaca. Kao zaključna aktivnost na kraju tjedna globalnog obrazovanja, bavili su se oblikovanjem plakata koji je objedinio sve nove informacije, stečena znanja i crteže, te su ga izložili na izložbi u školskom hodniku.
“Translate for Our Planet”
Učenici 8. c razreda na Satu razrednika sa svojom razrednicom Ninom Rezo proveli su prevoditeljsku radionicu kojoj je cilj bio upoznati učenike s vokabularom i konceptima vezanim uz klimatske akcije i zaštitu ekosustava na engleskom i hrvatskom jeziku, razviti vještine prevođenja kod učenika s naglaskom na prevođenje jednostavnih rečenica i ekološkog vokabulara između hrvatskog i engleskog, poticati učenike da razmišljaju o načinima na koje mogu pomoći u zaštiti okoliša u svakodnevnom životu. Grupe učenika su radile plakate kako očuvati okoliš. Preveli su citate o zaštiti okoliša i osmislili su vlastite plakate. Jedno od obećanja 8. c je: ,,Prestanimo uništavati šume, jer bez šuma nema života”.
Lucija Đurković, Nikol Salopek, Šarkanj Lana, Hila Čuljak Lorena